FAQ

Klik op een van onderstaande onderwerpen waar u een vraag over heeft:

Aanmelden in de webwinkel

Afhaaldag

Afhaalpunt

Bestelmoment

Betalen

Biologisch en biologisch-dynamisch

Biologisch en fair trade

Criteria voor Odin

Feestdagen

Inloggen

Kwaliteit producten

Minimum orderbedrag

Nieuwsbrief

Odin Groente- of Fruitabonnement

Vragen over andere onderwerpen?

  

Aanmelden in de webwinkel

Hoe meld ik mij aan in de webwinkel?

Nieuwe klanten

Om boodschappen te kunnen doen in de Odin Webwinkel en om uw Odin abonnement online af te sluiten maakt u eerst een account aan. Klik op 'account aanmaken' en vul de gevraagde gegevens in. Let op: uw aanmelding moet u bevestigen met de knop 'verstuur'. Dan ontvangen wij ook uw aanmelding!

Met uw e-mailadres en wachtwoord logt u vervolgens in en kunt u volop boodschappen doen in de webwinkel.

 

Geregistreerde klanten

Heeft u al een account? Log dan in met uw mailadres en wachtwoord.

 

Afhaaldag

Kan ik mijn afhaaldag zelf kiezen?

Elk afhaalpunt werkt met een vaste afhaaldag in de week voor Odin-abonnementen en Odin-webwinkelbestelingen. Sommige afhaalpunten hebben er twee. U vindt deze dag(en) in het overzicht van de afhaalpunten. Bij het afronden van uw bestelling kunt u kiezen voor welke afhaaldag u de bestelling wilt plaatsen. 

 

Afhaalpunt

Wat is een afhaalpunt?

De afhaalpunten zijn de winkels waar u de webwinkelbestellingen en / of uw Odin Groente- of Fruitabonnement ophaalt. De afhaalpunten vormen een bonte verzameling van ondernemers. Denk aan natuurvoedingswinkels, groentewinkels, boerderijwinkels en slagerijen, maar ook supermarkten. Odin werkt met ongeveer 350 afhaalpunten verspreid over Nederland. Sommige afhaalpunten hebben alleen Odin-abonnementen, andere afhaaalpunten doen ook mee aan de webwinkel. Zoekt u een Odin-afhaalpunt bij u in de buurt? 

 

Bestelmoment

Tot wanneer kan ik bestellen in de webwinkel?

Wij rekenen anderhalve dag om uw bestelling in de webwinkel klaar te maken en bij het afhaalpunt af te leveren. Kijk hieronder naar uw afhaaldag en u ziet tot wanneer u kunt bestellen:

  • - Afhaaldag dinsdag: bestellen tot uiterlijk zondag 11.00 uur
  • - Afhaaldag woensdag: bestellen tot uiterlijk maandag 11.00 uur
  • - Afhaaldag donderdag: bestellen tot uiterlijk dinsdag 11.00 uur
  • - Afhaaldag vrijdag: bestellen tot uiterlijk woensdag 11.00 uur

 

Betalen

Hoe werkt het met betalen?

U betaalt bij het afhaalpunt wanneer u de bestelling ophaalt. 

Bij een gewogen artikel (zoals kaas, vlees of vis) wordt op uw afleverbon het daadwerkelijke gewicht in rekening gebracht.

 

Biologisch en biologisch-dynamisch

Wat is het verschil eigenlijk tussen biologisch en biologisch-dynamisch?

Alle producten van Odin zijn afkomstig uit de gecontroleerde biologische of biologisch-dynamische landbouw. Maar wat is het verschil? In de biologische landbouw wordt geen gebruik gemaakt van kunstmest, chemische bestrijdingsmiddelen en gentechnologie. Onkruid wordt mechanisch en handmatig verwijderd. Insectenplagen en plantenziekten worden zoveel mogelijk voorkomen en de biologische veehouder gebruikt alleen antibiotica en andere medicamenten als het echt niet anders kan.

De biologisch-dynamische (BD) landbouw gaat op een aantal gebieden verder dan de biologische landbouw. Een belangrijk verschil bijvoorbeeld zit in het maximale behoud van het eigen karakter van dieren en planten en de smaak van producten. Koeien behouden hun horens en kippen hun snavels. Er wordt bij voorkeur gebruik gemaakt van zaadvaste rassen. Dit zijn plantenrassen die zich door eigen zaadproductie kunnen voortplanten en zo op een evenwichtige wijze volwassen kunnen worden. Verder maken de BD-boeren gebruik van vercomposteerde biologische mest, biologisch stro en biologisch-dynamisch veevoer van eigen bedrijf.

 

Biologische producten uit Nederland zijn herkenbaar aan het nieuwe Europees logo voor biologische producten.  

Biologisch-dynamische producten dragen het Demeter-merk (Demeter is de godin van de vruchtbaarheid. Zij is niet voor niets gekozen als het internationale keurmerk voor de biologisch-dynamische producten).

 

Biologisch en fair trade

Is biologisch of biologisch-dynamisch automatisch ook fair trade?

Nee. 'Officieel'  heeft dit niets met elkaar te maken. Er zijn ook niet voor niets verschillende keurmerken. Biologisch of biologisch-dynamisch richt zich op de omgang met de aarde en fair trade richt zich op het sociale deel in de handelsstroom (op de mensen in ontwikkelingslanden). In de praktijk zie je wel, gelukkig, dat beide invalshoeken steeds vaker samen gaan. Zorg voor mens en milieu.

Odin levert regelmatig  dubbel gecertificeerde producten (dus EKO- of Demeter- en Max Havelaar-keurmerk); denk aan de bananen, de mango's en de avocado's.

De uitgangspunten van de eerlijke handel gebruikt Odin ook voor de contacten met de telers dichtbij huis. Odin maakt met een groot deel van haar telers teeltafspraken zodat zij een gegarandeerde afzet hebben (en Odin verzekerd is van een bepaald aanbod). Verder is de insteek bij onderhandelingen en prijsafspraken nooit om het 'onderste uit de kan' te halen maar wel dat beide partijen een goede boterham er aan overhouden en de relatie blijft behouden.

 

Criteria van Odin

Welke criteria hanteert Odin in haar werkzaamheden?

  • Odin levert alleen biologische of biologisch-dynamische producten; u herkent de producten aan het EKO- of het Demeter-keurmerk.
  • Odin let op de kwaliteit van de producten en op de smaak.
  • Odin werkt met vaste leveranciers met wie we afspraken maken over de prijs, de kwaliteit, soort verpakking enzovoort.
  • Voor de groenten en fruit maakt Odin met een groot deel van haar telers teeltafspraken. Zo is de teler verzekerd van afzet en Odin verzekerd van het juiste aanbod.
  • Voor de Odin Groente- en Fruittassen letten we ook op het aanbod van het seizoen (geen aardbeien in de winter bijvoorbeeld).
  • De producten voor Odin worden nooit ingevlogen maar altijd per boot of vrachtwagen aangevoerd.
  • Verder letten we bij de keuze van de leveranciers ook op de sociale aspecten van het bedrijf, zoals de omgang van het bedrijf met toeleveranciers en medewerkers en de mate van transparantie over de herkomst van grondstoffen.

Heeft u nog meer vragen over onze criteria of werkwijze? Stuur dan een mail naar: webwinkel@odin.nl

  

Feestdagen en vakantiesluitingen

Wat moet ik doen als mijn afhaaldag op een feestdag valt of dicht gaat i.v.m. vakantie?

Wij passen de afhaaldagen aan aan de gewijzigde situatie. In de praktijk betekent dat meestal dat u de bestellingen (en evt. uw Odin-abonnement) een dag eerder of later ophaalt. Maar het kan ook zijn dat uw afhaalpunt even met vakantie is. Dan kunt u voor die week of weken geen bestelling plaatsen.

 

Inloggen

Wilt u voor de eerste keer bestellen in de webwinkel of uw Odin-abonnement online afsluiten?

- U gaat naar inloggen

- U maakt een account aan door de gevraagde gegevens in te vullen. U bevestigt uw aanmelding door op de knop 'verstuur' te drukken. Odin ontvangt dan ook uw aanmelding.

- Vervolgens kunt u elke keer inloggen met uw e-mailadres en wachtwoord en volop boodschappen doen in de Odin Webwinkel.

 

Geregistreerde klanten

Heeft u al een account? Log dan meteen in met uw mailadres en wachtwoord.

 

Kwaliteit producten

Wat kan ik van de kwaliteit van de producten verwachten?

Alle groenten en fruit zijn afkomstig van gecontroleerd biologische of biologisch-dynamische teelt.

Specifiek voor vers:

De producten worden zo vers mogelijk ingepakt. Onze keurmeesters controleren bij binnenkomst de kwaliteit van de producten. Inpakken en transporteren gebeurt met zorg en er is ook is er aandacht voor aflevering en opslag in de winkel waar u de tas ophaalt. De kwaliteit van de producten in uw bestelling moet goed zijn op de dag dat u het ophaalt. Met versproducten neemt de kwaliteit met de tijd af. Wacht daarom niet te lang met het afhalen van uw bestelling.

 Alle afhaalpunten die meedoen aan de Odin-webwinkel, hebben een goed functionerende koeling en hebben verklaard de producten gekoeld te bewaren tot u ze afhaalt. Dus ook voor de zuivel en de vleesproducten garanderen wij de juiste temperatuur.

 

Bent u niet tevreden?

Laat het ons dan weten via webwinkel@odin.nl of bel de consumentenservice via 0345-575154 op maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 12.30 uur.

 

Minimum order bedrag

Moet ik voor een minimum bedrag bestellen?

We hanteren een minimum orderbedrag van € 15,- Heeft u meerdere kleine bestellingen voor dezelfde afhaaldag, dan worden de bedragen hiervan uiteraard bij elkaar opgeteld. Is het totaalbedrag van uw bestellingen voor deze afhaaldag lager dan € 15,- dan willen we u vragen er nog iets bij te bestellen!

 

Nieuwsbrief

Ik wil graag de nieuwsbrief ontvangen. Hoe regel ik dat?

U kunt zich via de webwinkel aanmelden voor de nieuwsbrief door uw e-mailadres in te vullen.

 

Ik wil de nieuwsbrief niet meer ontvangen. Waar kan ik me afmelden?

Als u zich wilt afmelden voor de nieuwsbrief kunt u dit doen via "mijn Odin".

 

Odin Groente- of Fruitabonnement

Het Odin Groente- en Fruitabonnement staat los van de Odin-webwinkel. U kunt in de webwinkel wel een probeertas bestellen. Wilt u naast uw webwinkelbestellingen ook een abonnement? Klik hier voor meer informatie en aanmelding of neem contact op met de Odin Consumentenservice: telefonisch via tel.nr. 0345-575154 (maandag-vrijdag 9.00-12 uur) of via email consument@odin.nl

 

Staat uw vraag niet in dit overzicht, neem dan gerust contact op met ons!

Mail: webwinkel@odin.nl

Bel: 0345 - 57 51 54 (maandag t/m donderdag van 09.00-12.30 uur)