veel gestelde vragen

 

Aanmelden in de webwinkel

Afhaaldag

Afhaalpunt

Bestelmoment

Betalen

Biologisch en biologisch-dynamisch

Biologisch en fair trade

Criteria voor Odin

Feestdagen

Inloggen

Kwaliteit producten

Minimum orderbedrag

Nieuwsbrief

  

Aanmelden in de webwinkel

Hoe meld ik mij aan in de webwinkel?

Nieuwe klanten

Om boodschappen te kunnen doen in de Odin Webwinkel en om uw Odin abonnement online af te sluiten maakt u eerst een account aan. Klik op 'account aanmaken' en vul de gevraagde gegevens in. Let op: uw aanmelding moet u bevestigen met de knop 'verstuur'. Dan ontvangen wij ook uw aanmelding!

Met uw e-mailadres en wachtwoord logt u vervolgens in en kunt u volop boodschappen doen in de webwinkel.

 

Geregistreerde klanten

Heeft u al een account? Log dan in met uw mailadres en wachtwoord.

 

Afhaaldag

Kan ik mijn afhaaldag zelf kiezen?

Elk afhaalpunt werkt met een vaste afhaaldag in de week voor Odin-abonnementen en Odin-webwinkelbestelingen. Sommige afhaalpunten hebben er twee. Je vindt deze dag(en) in het overzicht van de afhaalpunten. Bij het afronden van de bestelling kun je kiezen voor welke afhaaldag je de bestelling wilt plaatsen. 

 

Afhaalpunt

Wat is een afhaalpunt?

De afhaalpunten zijn de winkels waar de webwinkelbestellingen en / of Odin Groente- of Fruitabonnement opgehaalt kunnen worden. De afhaalpunten vormen een bonte verzameling van ondernemers. Denk aan natuurvoedingswinkels, groentewinkels, boerderijwinkels en slagerijen, maar ook supermarkten. Zoek je een Odin-afhaalpunt in de buurt? 

 

Bestelmoment

Tot wanneer kan ik bestellen in de webwinkel?

Wij rekenen anderhalve dag om je bestelling in de webwinkel klaar te maken en bij het afhaalpunt af te leveren. Kijk hieronder naar de afhaaldag en je ziet tot wanneer je kunt bestellen:

  • - Afhaaldag dinsdag: bestellen tot uiterlijk zondag 11.00 uur
  • - Afhaaldag woensdag: bestellen tot uiterlijk maandag 11.00 uur
  • - Afhaaldag donderdag: bestellen tot uiterlijk dinsdag 11.00 uur
  • - Afhaaldag vrijdag: bestellen tot uiterlijk woensdag 11.00 uur

 

Betalen

Hoe werkt het met betalen?

Je betaalt bij het afhaalpunt wanneer als je de bestelling ophaalt. 

Bij een gewogen artikel (zoals kaas, vlees of vis) wordt op de afleverbon het daadwerkelijke gewicht in rekening gebracht.

 

Biologisch en biologisch-dynamisch

Wat is het verschil eigenlijk tussen biologisch en biologisch-dynamisch?

Alle producten van Odin zijn afkomstig uit de gecontroleerde biologische of biologisch-dynamische landbouw. Maar wat is het verschil? In de biologische landbouw wordt geen gebruik gemaakt van kunstmest, chemische bestrijdingsmiddelen en gentechnologie. Onkruid wordt mechanisch en handmatig verwijderd. Insectenplagen en plantenziekten worden zoveel mogelijk voorkomen en de biologische veehouder gebruikt alleen antibiotica en andere medicamenten als het echt niet anders kan.

De biologisch-dynamische (BD) landbouw gaat op een aantal gebieden verder dan de biologische landbouw. Een belangrijk verschil bijvoorbeeld zit in het maximale behoud van het eigen karakter van dieren en planten en de smaak van producten. Koeien behouden hun horens en kippen hun snavels. Er wordt bij voorkeur gebruik gemaakt van zaadvaste rassen. Dit zijn plantenrassen die zich door eigen zaadproductie kunnen voortplanten en zo op een evenwichtige wijze volwassen kunnen worden. Verder maken de BD-boeren gebruik van vercomposteerde biologische mest, biologisch stro en biologisch-dynamisch veevoer van eigen bedrijf.

 

Biologische producten uit Nederland zijn herkenbaar aan het nieuwe Europees logo voor biologische producten.  

Biologisch-dynamische producten dragen het Demeter-merk (Demeter is de godin van de vruchtbaarheid. Zij is niet voor niets gekozen als het internationale keurmerk voor de biologisch-dynamische producten).

 

Biologisch en fair trade

Is biologisch of biologisch-dynamisch automatisch ook fair trade?

Nee. 'Officieel'  heeft dit niets met elkaar te maken. Er zijn ook niet voor niets verschillende keurmerken. Biologisch of biologisch-dynamisch richt zich op de omgang met de aarde en fair trade richt zich op het sociale deel in de handelsstroom (op de mensen in ontwikkelingslanden). In de praktijk zie je wel, gelukkig, dat beide invalshoeken steeds vaker samen gaan. Zorg voor mens en milieu.

Odin levert regelmatig  dubbel gecertificeerde producten (dus EKO- of Demeter- en Max Havelaar-keurmerk); denk aan de bananen, de mango's en de avocado's.

De uitgangspunten van de eerlijke handel gebruikt Odin ook voor de contacten met de telers dichtbij huis. Odin maakt met een groot deel van haar telers teeltafspraken zodat zij een gegarandeerde afzet hebben (en Odin verzekerd is van een bepaald aanbod). Verder is de insteek bij onderhandelingen en prijsafspraken nooit om het 'onderste uit de kan' te halen maar wel dat beide partijen een goede boterham er aan overhouden en de relatie blijft behouden.

 

Criteria van Odin

Welke criteria hanteert Odin in haar werkzaamheden?

  • Odin levert alleen biologische of biologisch-dynamische producten; u herkent de producten aan het EKO- of het Demeter-keurmerk.
  • Odin let op de kwaliteit van de producten en op de smaak.
  • Odin werkt met vaste leveranciers met wie we afspraken maken over de prijs, de kwaliteit, soort verpakking enzovoort.
  • Voor de groenten en fruit maakt Odin met een groot deel van haar telers teeltafspraken. Zo is de teler verzekerd van afzet en Odin verzekerd van het juiste aanbod.
  • Voor de Odin Groente- en Fruittassen letten we ook op het aanbod van het seizoen (geen aardbeien in de winter bijvoorbeeld).
  • De producten voor Odin worden nooit ingevlogen maar altijd per boot of vrachtwagen aangevoerd.
  • Verder letten we bij de keuze van de leveranciers ook op de sociale aspecten van het bedrijf, zoals de omgang van het bedrijf met toeleveranciers en medewerkers en de mate van transparantie over de herkomst van grondstoffen.

 

Feestdagen en vakantiesluitingen

Wat moet ik doen als mijn afhaaldag op een feestdag valt of dicht gaat i.v.m. vakantie?

Wij passen de afhaaldagen aan aan de gewijzigde situatie. In de praktijk betekent dat meestal dat je de bestellingen (en evt. het Odin-abonnement) een dag eerder of later ophaalt. Maar het kan ook zijn dat het betreffende afhaalpunt even met vakantie is. Dan kun je voor die week of weken geen bestelling plaatsen.

 

Inloggen

Wil je voor de eerste keer bestellen in de webwinkel of een Odin-abonnement online afsluiten?

- Ga naar inloggen

- Maak een account aan door de gevraagde gegevens in te vullen. Bevestig de aanmelding door op de knop 'verstuur' te drukken. Odin ontvangt dan ook de aanmelding.

- Vervolgens log je in met je e-mailadres en wachtwoord en kun je volop boodschappen doen in de Odinwinkel.

 

Geregistreerde klanten

Heb je al een account? Log dan meteen in met je mailadres en wachtwoord.

 

Kwaliteit producten

Wat kan ik van de kwaliteit van de producten verwachten?

Alle groenten en fruit zijn afkomstig van gecontroleerd biologische of biologisch-dynamische teelt.

Specifiek voor vers:

De producten worden zo vers mogelijk ingepakt. Onze keurmeesters controleren bij binnenkomst de kwaliteit van de producten. Inpakken en transporteren gebeurt met zorg en er is ook is er aandacht voor aflevering en opslag in de winkel waar je de tas ophaalt. De kwaliteit van de producten in de bestelling moet goed zijn op de dag van ophalen. Met versproducten neemt de kwaliteit met de tijd af. Wacht daarom niet te lang met afhalen.

 Alle afhaalpunten die meedoen aan de Odinwinkel, hebben een goed functionerende koeling en hebben verklaard de producten gekoeld te bewaren tot ze afgehaalt worden. Dus ook voor de zuivel en de vleesproducten garanderen wij de juiste temperatuur.

 

Minimum order bedrag

Moet ik voor een minimum bedrag bestellen?

We hanteren een minimum orderbedrag van € 15,- Heb je meerdere kleine bestellingen voor dezelfde afhaaldag, dan worden de bedragen hiervan uiteraard bij elkaar opgeteld. Is het totaalbedrag van je bestellingen voor deze afhaaldag lager dan € 15,- dan vragen we je om er nog iets bij te bestellen!

 

Nieuwsbrief

Ik wil graag de nieuwsbrief ontvangen. Hoe regel ik dat?

Je kunt zich via de webwinkel aanmelden voor de nieuwsbrief door je e-mailadres in te vullen.

 

Ik wil de nieuwsbrief niet meer ontvangen. Waar kan ik me afmelden?

Als je je wilt afmelden voor de nieuwsbrief kunt je dit doen via "mijn Odin".